Niezbędne kompetencje miękkie w IT i jak je rozwinąć

Czy masz to coś?

 

„Niezwykle ważny w budowaniu zespołu jest pierwszy krok, czyli dobór ludzi. Od tego bardzo dużo zależy. Często istotniejsze podczas podejmowania decyzji o zatrudnieniu są czynniki pozamerytoryczne niż te merytoryczne. Jeśli ktoś ma braki w wiedzy czy w umiejętnościach twardych, to jest tzw. pół biedy. 🙂 Zawsze można je uzupełnić” – mówi Grzegorz Mika, Delivery Manager w Onwelo.

– Co w takim razie jest ważniejsze? – zapytacie. Kompetencje miękkie! Jakie konkretnie? Przybliżmy sobie te najważniejsze.

 

Praca zespołowa

 

Aplikacje, które tworzymy, są coraz bardziej rozbudowane i bogatsze w funkcjonalności. Pracują nad nimi całe szeregi specjalistów, a nie pojedyncze osoby. Dlatego skuteczne porozumiewanie się w zespole jest jednym z ważniejszych czynników sukcesu każdego projektu. W kupie siła! 🙂 Jeśli stawiacie na rozwój w IT, musicie wypracować w sobie umiejętność skutecznej pracy w zespole. Ważne, żeby to sobie uświadomić!

 

Komunikacja

 

Drogą do tej skuteczności jest dobrze funkcjonująca komunikacja. Jest ona szczególnie ważna w branży IT, gdzie bardzo często członkowie zespołu pracują w różnych lokalizacjach, gdzie na porządku dziennym jest praca zdalna. To dodatkowe utrudnienie, a praca musi być wykonana. Co się składa na dobrą komunikację? Relacje w zespole (poznajcie się, również prywatnie), asertywność (– Słuchaj, dzisiaj tego nie dam rady zrobić -> dawajcie jasny komunikat), umiejętność przyznania się do błędu (– Tu mi nie wyszło -> lepiej zakomunikować to wcześniej niż później), umiejętność dawania i otrzymywania konstruktywnych uwag (każdą taką uwagą pracujemy na jakość).

 

Adaptacja

 

Branża IT to niezwykle szybko zmieniające się środowisko. Żeby być na bieżąco, trzeba ciągle pogłębiać swoją wiedzę. W jaki sposób? Pisał o tym Paweł Młynarczyk w jednym z poprzednich wpisów. IT to ewoluujące technologie, coraz bardziej złożone projekty, zmieniające się zespoły, rosnące oczekiwania biznesowe, szereg różnorodnych sektorów. Dlatego nie możemy zatrzymać się na znajomości jednej opanowanej już technologii, odmówić współpracy z nowym członkiem zespołu czy pozostać obojętnymi na oczekiwania klienta. Nie ma takiej możliwości. 😉

 

Zarządzanie czasem

 

W gąszczu tych wszystkich zmian trudno jest się odnaleźć, jeśli szwankuje nasza umiejętność zarządzania czasem. Gromadźcie zadania, grupujcie je, nadawajcie im odpowiednie priorytety i realizujcie jedno po drugim. Istotne jest to, żeby projekty były dostarczane na czas i posiadały jak najmniej błędów. Priorytetyzacja zadań i planowanie w zespole to klucz do sukcesu na tym polu!

 

Otwartość

 

Na co powinniśmy się otworzyć? Na pracę z innymi ludźmi i ciągłe zmiany, o których była mowa wyżej, na dzielenie się wiedzą, dzięki któremu również wiele możemy otrzymać w zamian. Macie ciekawe tematy, którymi chcielibyście się podzielić? Myślicie o wystąpieniu jako prelegent albo o napisaniu tekstu blogowego? Super! Zróbcie to! 🙂 Dzięki otwartości Wasze kompetencje miękkie mocno pójdą w górę!

 

Cierpliwość, cierpliwość, cierpliwość

 

Ok, powiecie, a jak te wszystkie kompetencje rozwinąć, doprowadzić do odpowiednio wysokiego poziomu? Można czytać książki, słuchać podcastów, brać udział w warsztatach i szkoleniach na ten temat. Można. Oczywiście. I z pewnością warto. Ale najskuteczniejszym sposobem na zdobycie umiejętności miękkich jest praktyka. Trzy słowa klucze to: cierpliwość, analiza i pokora. Wdrażajcie zmiany, przyjmijcie metodę prób i błędów, obserwujcie, co działa, a co nie, włączcie tryb samoanalizy i samokrytyki. Żeby coś pchnąć do przodu, najpierw trzeba zauważyć problem, a później próbować wdrażać zmiany. Do dzieła!

 

Dlaczego warto?

 

„Jeżeli zauważymy, że nowy członek zespołu nie potrafi budować relacji, jest trudny we współpracy i burzy dobrą atmosferę, to jest to dla nas dużo gorsza sytuacja niż gdyby miał on braki w kompetencjach twardych. Nie jest to łatwe do wychwycenia w pierwszym kontakcie z kandydatem. Zawsze jednak staramy się zwrócić na ten aspekt maksymalną uwagę zarówno podczas procesu rekrutacyjnego, jak i w pierwszych miesiącach współpracy z daną osobą” – mówi Grzegorz Mika, Delivery Manager w Onwelo.

Właśnie dlatego. 🙂

Powodzenia w budowaniu i ciągłym rozwijaniu Waszych kompetencji miękkich! Nie zapominajcie o nich. Tworząc listę noworocznych postanowień, weźcie pod uwagę kompetencje miękkie i ich rozwój. 😉

Zostaw komentarz

Polecamy

Czym jest brand hero i jak może pomóc marce?

Czym jest brand hero i jak może pomóc marce?

Mały Głód, Serce i Rozum, ludzik Michelin – jako brand hero reprezentują oni swoje marki. W tym roku dołączył do nich Onwelek, nasz własny brand hero. Dowiedz się, czym jest brand hero, jakie pełni funkcje i jak przebiega jego kreacja!

Czym jest brand hero i jak może pomóc marce?

Czym jest brand hero i jak może pomóc marce?

Mały Głód, Serce i Rozum, ludzik Michelin – jako brand hero reprezentują oni swoje marki. W tym roku dołączył do nich Onwelek, nasz własny brand hero. Dowiedz się, czym jest brand hero, jakie pełni funkcje i jak przebiega jego kreacja!

#Udostępnij

strzałka przewiń do góry strony