Dokładnie 943 tys. złotych – taką karę nałożył Urząd Ochrony Danych Osobowych za niespełnienie obowiązku informacyjnego dot. przetwarzania danych. To pierwsza w Polsce kara, która została nałożona po wejściu w życie RODO w maju 2018 roku.
Jak poinformował UODO, „decyzja dotyczyła postępowania związanego z działalnością spółki, która przetwarzała dane osób, pozyskane ze źródeł publicznie dostępnych m.in. z CEIDG i przetwarzała je w celach zarobkowych”. Nazwa firmy nie została podana.
Kara została nałożona za niespełnienie obowiązku informacyjnego wynikającego z ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych. Ważne jest zrozumienie idei stojącej za nałożeniem kary. Urząd Ochrony Danych Osobowych nie zakwestionował zasadności przetwarzania danych przez spółkę. Jednakże firma, korzystając z ogólnodostepnych danych, poinformowała o przetwarzaniu osoby, które podały do publicznej wiadomości swój adres e-mail. W przypadku pozostałych osób spółka skorzystała z zapisów art. 14 pkt. 5 lit. b, który pozwala odejść od informowania podmiotów o przetwarzaniu, jeśli wymaga to niewspółmiernie dużego wysiłku. Zamiast tego, na stronie firmy opublikowano ogólny obowiązek informacyjny. Jednak UODO uznało, że wyłączenie nie miało w tym przypadku zastosowania.
„Bardzo wiele osób, których dane przetwarzała ukarana spółka, nie miało o tym pojęcia. Administrator danych ich o tym nie powiadomił. Tym samym odebrał im możliwość skorzystania z praw, jakie im przysługują na gruncie RODO” – przekazał Urząd Ochrony Danych Osobowych.
Jak uniknąć kar, które może nałożyć urząd na firmę? Zachęcamy do zapoznania się z ofertą Onwelo OnSecure Data Protection. To zestaw kompleksowych usług, które pomogą sprawnie zweryfikować procedury i polityki oraz upewnić się, czy wymagania RODO na pewno zostały wdrożone w Twojej firmie prawidłowo.
Zostaw komentarz
Polecamy
Data & Analytics – architektura systemów jutra
Jaka jest historia inżynierii danych? Jak przebiegał rozwój technologii i na jakie trendy zwraca obecnie uwagę świat? Marek Kozioł, Data Solution Architect i Arkadiusz Zdanowski, Cloud Data Engineer & Team Leader w Onwelo opowiedzieli o tych zagadnieniach podczas konferencji „Transformacje cyfrowe dla biznesu”. Zapraszamy do lektury artykułu przygotowanego na bazie tego wystąpienia.
Kompleksowa realizacja infrastruktury cloud przy użyciu praktyk DevOps
Transformacja cyfrowa dla biznesu to zmiana sposobu myślenia o zarządzaniu i rozwijaniu systemów IT. Zapraszamy do lektury artykułu Pawła Kalarusa i Sebastiana Frankiewicza, którzy szerzej opisują temat zaprezentowany podczas marcowej konferencji Onwelo.
Czym jest brand hero i jak może pomóc marce?
Mały Głód, Serce i Rozum, ludzik Michelin – jako brand hero reprezentują oni swoje marki. W tym roku dołączył do nich Onwelek, nasz własny brand hero. Dowiedz się, czym jest brand hero, jakie pełni funkcje i jak przebiega jego kreacja!
Data & Analytics – architektura systemów jutra
Jaka jest historia inżynierii danych? Jak przebiegał rozwój technologii i na jakie trendy zwraca obecnie uwagę świat? Marek Kozioł, Data Solution Architect i Arkadiusz Zdanowski, Cloud Data Engineer & Team Leader w Onwelo opowiedzieli o tych zagadnieniach podczas konferencji „Transformacje cyfrowe dla biznesu”. Zapraszamy do lektury artykułu przygotowanego na bazie tego wystąpienia.
Kompleksowa realizacja infrastruktury cloud przy użyciu praktyk DevOps
Transformacja cyfrowa dla biznesu to zmiana sposobu myślenia o zarządzaniu i rozwijaniu systemów IT. Zapraszamy do lektury artykułu Pawła Kalarusa i Sebastiana Frankiewicza, którzy szerzej opisują temat zaprezentowany podczas marcowej konferencji Onwelo.