Rozwiązanie split payment

Płatność dzielona to mechanizm, który wpisuje się w zestaw narzędzi Ministerstwa Finansów do zmniejszania luki podatkowej VAT.  Rozwiązanie jest proste, ale wprowadza, nawet dla małych przedsiębiorców, spore wyzwania.

O co chodzi z tą płatnością?

 

Split payment, czyli model podzielonej płatności dotyczy podatku VAT. Powodem wdrożenia takiego rozwiązania w Polsce jest powiększająca się luka podatkowa. Każdy podatnik otrzymał w banku konto techniczne, tak zwane konto VAT do rachunku biznesowego. Jest to konto, na które trafiają środki stanowiące kwotę podatku z danej płatności. Przykładowo, dla przelewu 12 300 zł netto, 10 000 zł trafia na rachunek główny, pozostała część, czyli 2 300 zł trafia na konto techniczne. Zakładając, że podatek naliczony i podatek należny to ta sama kwota (nie mamy odpisów), możemy przy realizacji przelewu do urzędu skarbowego przelać całą kwotę 2 300 zł z konta technicznego.

Podobnie przy zakupach – możemy opłacić fakturę za pomocą płatności dzielonej. Przy realizacji zakupów na kwotę brutto 1 230 zł, z konta głównego zostanie pobrane 1 000 zł, a z konta technicznego 230 zł.

Dla kogo to rozwiązanie jest obowiązkowe?

 

Obowiązek zastosowania split paymentu wystąpi, gdy jednocześnie zostaną spełnione cztery warunki:

  • obowiązek podatkowy, dostawa towarów lub świadczenie usług oraz data wystawienia faktury przypada na termin po 31 października 2019 roku
  • wartość brutto transakcji wynosi powyżej 15 tys. zł lub jest równowartością tej kwoty
  • co najmniej jedna pozycja z faktury zawarta została w załączniku nr 15 znowelizowanej ustawy o VAT
  • sprzedawca oraz odbiorca są podatnikami (transakcja B2B, niezależnie od tego, czy nabywcą jest podatnik VAT czynny, czy zwolniony)

(źródło: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-obowiazkowy-split-payment)

Co jeżeli nie wdrożymy?

 

Niezastosowanie się do tych wytycznych może prowadzić do nałożenia sankcji oraz do strat finansowych. Ich wysokość będzie zawsze związana z wielkością transakcji.

Ważniejszym jednak aspektem jest kwestia blokowania środków na kontach VAT. Jeżeli kwota podatku naliczonego i należnego to różne kwoty, a tak dzieje się niemal zawsze, na kontach VAT mogą zostać zamrożone całkiem spore środki, których uwolnienie wymaga uzyskania zgody US. Tym samym zaburzony zostaje cashflow, nawet dla firm, dla których split payment nie jest obowiązkowy.

Jeżeli odbiorca usług korzysta z rozwiązania split payment i realizuje przelewy metodą płatności dzielonej, wówczas na koncie VAT dostawcy pojawiają się środki, które odbiorcy będą chcieli wykorzystać do pokrycia bieżących zobowiązań. Zakłada się, że z konta VAT będzie można, oprócz podatku VAT, zapłacić inne zobowiązania społeczno-podatkowe (ZUS, CIT, PIT). Brak systemowego rozwiązania pozbawi możliwości sprawnego działania i wprowadzi niepotrzebne komplikacje i dodatkową pracę operacyjną.

Korzyści z wdrożenia

 

Pierwszą korzyścią jest prowadzenie biznesu zgodnie z legislacją obowiązującą w Polsce oraz uniknięcie sankcji i strat finansowych. Druga rzecz to optymalizacja i automatyzacja pracy działu finansowo-księgowego, a co za tym idzie eliminowanie błędów przy ręcznej obsłudze płatności dzielonych.

Rozwiązanie w obszarze split payment od Onwelo

 

W systemie SAP, w części dedykowanej do wykonywania płatności, opracowaliśmy rozszerzenie umożliwiające wykonanie przelewu w metodzie płatności dzielonej.

Rozwiązanie split payment polega na wykonaniu przelewu na rachunek bankowy kontrahenta z informacją, która określa kwotę netto, kwotę podatku VAT oraz nr faktury, za którą taka płatność była wykonana. W tym celu przygotowaliśmy dodatkowe metody płatności wraz z kodami operacji. Nasze rozwiązanie wspiera wszystkie banki, które działają w Polsce. Zakłada również aktualizację wydruku faktury wychodzącej o informacje dotyczące płatności metodą split payment. Narzędzie przygotowane przez zespół Onwelo wspiera systemy SAP, zarówno S/4HANA, jak i poprzednią wersję – SAP ECC.

Mirosław Sołowiej –  menedżer zespołu Onwelo dostarczającego rozwiązania na platformie SAP. Entuzjasta rozwiązań w chmurze, wieloletni menedżer projektów SAP z doświadczeniem w branżach: automotive, telekomunikacyjnej, chemicznej oraz retail.

Zostaw komentarz

Polecamy

Czym jest brand hero i jak może pomóc marce?

Czym jest brand hero i jak może pomóc marce?

Mały Głód, Serce i Rozum, ludzik Michelin – jako brand hero reprezentują oni swoje marki. W tym roku dołączył do nich Onwelek, nasz własny brand hero. Dowiedz się, czym jest brand hero, jakie pełni funkcje i jak przebiega jego kreacja!

Czym jest brand hero i jak może pomóc marce?

Czym jest brand hero i jak może pomóc marce?

Mały Głód, Serce i Rozum, ludzik Michelin – jako brand hero reprezentują oni swoje marki. W tym roku dołączył do nich Onwelek, nasz własny brand hero. Dowiedz się, czym jest brand hero, jakie pełni funkcje i jak przebiega jego kreacja!

#Udostępnij

strzałka przewiń do góry strony